Kokoelmat

Museon eri näyttelyt kertovat lähinnä maataloudesta ja sen kehityksestä Pohjan alueella. Museoon kuuluu seitsemän rakennusta, joissa on yhteensä yli 3200 esinettä.

Asuinrakennus on Fiskars-yhtiöiden alla toimineen entisen Skarpkulla Storgård Östergård-tialn päärakennus. Rakennus on luultavasti 1700-luvun loppupuolelta. Pohjan Kotiseutuyhdistys osti rakennuksen vuonna 1964. Talossa löytyy m.m talonpoikaisesineitä 1800- ja1900-luvuilta.

Aittarakennus on alkujaan pohjois-Pohjasta, Lönnhammarista. Fiskars lahjoitti aitan Länsi-Uudenmaan kansanopistolle vuonna 1926. Kun kansanopisto siirtyi Karjaalle, rakennus museoesineineen lahjoitettiin Pohjan Kotiseutuyhdistykselle.Yksi huone on sisustettu piian kesähuoneeksi.

Kaksikerroksinen vilja-aitta siirrettiin Brödtorpista vuonna 1988. Alakerran näyttelyssä on m.m auroja ja äkeitä ja yläkerrassa löytyy m.m metsästys-ja kalastusvälineitä.

Muonamiehentalo siirrettiin Nygårdista museolle vuonna 1983. Tyypiltään se on n.s moratalo, jossa on tupa, kamari ja eteinen. Muonamiehentalossa on esillä vanhoja käyttöesineitä.

Museoon kuuluu myös kaksi vuosina 1975 ja 1987 rakennettua hallia. Uudemmassa hallissa löytyy mm. Dalkarbyn tilasta peräisin olevia ajoneuvoja, vaunuja ja kärryjä. Maataloushallissa on paikallisessa maataloudessa käytettyjä välineitä.

Uniikkeja mopoja ajaa 60-luvun Pohjan läpi

Vuonna 2005 kesällä avattiin hallin moponäyttely ensimmäistä kertaa. Täällä voit nähdä mopedeja kuten esim. Tunturi, Puch, Husqvarna ja Solifer. Vanhin esillä oleva mopedi on Nordstjärna-merkkinen pyöra vuodelta 1946, jonka tavaratelineeseen on kiinnitetty 50-luvun alkupuolelta peräisin oleva moottori.

Kokoelman omistaja Torsten Dahlström on viimeisten 30 vuoden aikana kerännyt noin 150 mopedia, joista noin kolmasosa on esillä meidän näyttelyssä. Kaikki mopot ovat edelleen ajokunnossa. Näyttelyyn kuuluu mopojen lisäksi noin 50 moottorisahaa, jotka ovat Dahlströmin omistuksessa. Vanhimmat niistä ovat peräisin 1950-luvulta.

Vuonna 2019 halli sai kasvon kohotuksen kun uusi perusnäyttely "Täyttä kaasua - Mopedin tie läpi 60-luvun Pohjan" avasi ovensa. Näyttely kertoo elämästä 60-luvun Pohjassa ja miten elämä muuttui mm. mekaanisaation ja mopedien tulon myötä.